drama melayu empat orang pemain “kasih Ibu”.

A. Karakter Tokoh Dalam Cerita
– Emak : adalah seseorang yang memiliki sifat galak, suka menyuruh-nyuruh namun sebenarnya ia adalah sosok yang penyayang.
– Laksmi : adalah anak dari Emak, ia memiliki sifat egois, tidak suka disuruh-suruh dan ia sangat tidak menyukai sifat Ibunya.
– Gemala : sahabat baik Laksmi, Gemala adalah anak orang kaya yang baik. Ia banyak menolong Laksmi ketika dalam kesulitan. Ia adalah gadis yang baik namun tegas dalam berbicara dan bertindak.

B. Pesan Moral Dalam Cerita
– Kita tidak boleh durhaka kepada orang tua.
– Kita tidak boleh egois dalam bertindak.
– Kita harus sadar dibalik sifat buruk seseorang pasti ia juga memiliki sisi baik dari dirinya.
– Kita juga harus menyadari bahwa kasih sayang orang tua kepada anaknya itu sangat besar.

C. Dialog Cerita

Kasih Ibu
ADEGAN I
Diceritakan ade seorang gadis yang tak betah hidup bersame orang tuenye. Ie menganggap orang tuanye sangat galak dan hanye bise menyuruhnye bekerje saje…
Emak : eh laksmi…!!! (berteriak memanggil laksmi)
Laksmi : ie mak!! Ngape?
Emak : dah kau siapkan makanan? Bentar lagi kite nak kerje ne…
Laksmi : belum Mak
Emak : cepat siapkan, sekalian ambilkan sirih Emak dan siapkan alat alat kerje nanti.
Laksmi : emak ne..! asik nyuruh-nyuruh je.. tak nengokkah aku ne juge sibok, kerje,kerje,kerje teros! Penat aku hidup ne… tiap hari asik makan tempe tahu, tempe tahu.. pantas lah aku ne tak besar-besar!!
Emak : ape kau cakap tu laksmi (marah) kau tak suke hidup same Emak, tak nak disuruh-suruh? Tak nak kerje?. Tak payah kau tinggal same Emak…!
Laksmi : Emak ne….
Emak : cobe kau tengok Gemala tu! Dah kaye, baik pulak! Kau ne miskin dah berani lawan orang tue…
Laksmi masuk kedalam, duduk dipojok ruangan, meratapi nasib yang ie terime.
Laksmi : kenape lah, nasib aku cam ne… cobe aku bese cam Gemala yang emak bapaknye kaye…. Due tige budak belie, jika aku kaye pasti bahagie…
Tanpa sepengetahuan emaknya, Laksmi pergi kerumah Gemala
Laksmi : Gemale…! O.. Gemala… kau adekah?? Assalamualaikum….
Gemala : waalaikum salam, ei Laksmi!
“Ade sapi bewarna pirang…
Ape hal ne pagi-pagi teriak di depan rumah orang”,
tak de kerje kah kau?
Laksmi : “ade air di t uterus ….
Kerja tiap hari rasanye malas…”
Gemala :kau ne… kene marah Emak kau bau tau rase!
Laksmi : biakkan je, udah tau aku rase dimarahi Emak tu, pahit rasenye gemala, pahit betol,,, tapi dah tiap hari aku kene marah… dah biase aku ne…
Gemala : terus, kau nak ngape disini?
Laksmi : ku dengar, pak cik kau punye perusahaan besar di kote, betul kah tu?
Gemala : betul.. kau nak ngape?
Laksmi : kire-kire ade pekerjaan tak yang cocok buat aku…
Gemala : ade, semalam pak cik bilang die butuh karyawan baru, kau nak ikut die kah?
Laksmi : iye, .
Gemala : macam mane nasib Emak kau nanti?
Laksmi : due tige kucing kabur, alah semue tu, bise diatur.. kapan pak cik kau nak pergi?
Gemala : luse die nak pegi..
Laksmi : ya sudahlah.. aku nak balek, sampai ketemu luse ye.. Assalamualakum…( pergi begitu saje)
Gemala : waalaikum salam .. ckck ck (menggeleng-gelengkan kepale)
Sesampainye dirumah, Llaksmi nak meminte izin Emaknye agar ia bise pergi bersame pak cik nya Gemala untu merantau mengadu nasib di kote.
Laksmi : (membawa satu cangkir the kehadapan emaknya kemudian memijat punggung emaknye) Emak penat tak?
Emak : ei… ape hal ne! kenape kau bersikap macam tu same Emak.. pasti ade maunye ne!
Laksmi : hehehe… mak , mak tak bosan kah hidup miskin? Mak ingin tak hidup kite ne berubah?
Emak : ape kau cakap tu..?
Laksmi : “melihat bebek berjalan tertib,
terdengar burung-burung ikut berkicau
rasa ingin merubah nasib
mak…izinkan anak mu ne merantau “
Emak : “bebek berjalan, burung berkicau
Same siape kau nak merantau”
Laksmi : same pak cik nya Gemala yang baik tu mak… boleh ya Mak…. Kalu laksmi merantau pastilah kite nanti bisa hidup enak dan jadi orang kaye mak…
Emak : “pohon jambu ditepi paya
Gugur buahye dalam perigi
Semua orang ingin kaya
Tapi emak tak bisa izinkan kau pergi”
Laksmi : (bangkit berdiri) terserah Emak lah! Pokoknye dengan atau tanpe izin Emak, Laksmi tetap nak pergi (pergi meninggalkan Emak).
Ternyata laksmi tidak main-main dengan ucapannya. Akhirnye laksmi benar-benar pergi meninggalkan Emaknya. Ia pergi pagi-pagi tanpa sepengetahuan emaknya. Saat bangun Emak terkejut karena Laksmi sudah tidak ada dan hanya meninggal kan sepucuk surat.
Emak : (berteriak dari luar kamar, kemudian masuk ke kamar laksmi) Laksmi..! bangun, bangun. Nak sampai kapan kau nak tidur, tak malu kah kau same ayam yang bangunnye je pagi-pagi. Laksmi….(mencari-cari laksmi dikamarnya tapi tidak menemukan apa-apa ia hanya menemukan sepucuk surat) ei ade surat… (membaca surat)
“ Emak, Laksmi nak merantau!
Emak tak usah risau,
aku bise jaga diri …

dari … Laksmi”.

Setelah membaca surat itu emak pun menangis dan berdo’a
Emak : ya Allah… jagelah anakku di perantauannye sane, semoge tak terjadi ape-ape same anak hambe Amin…
ADEGAN II
Beberapa tahun kemudian Laksmi telah menjadi orang yang sukses, ia memutuskan untuk pulang dari perantauannye. Namun ia tak pulang ke rumah Emaknye, ia pulang kerumah Gemala sahabatnya…
Laksmi : (mengetuk pintu rumah Gemala) Gemala….! Assalamualaikum….
Gemala : (terkejut) ei …. Laksmi…! Sejak bile kau balek? (berpelukan dengan Laksmi) ape kabar kau? Terus kayakmane kerje kau disane?
Laksmi : kau ne… satu-satu ngape tanyanye!
Gemala : ya lah…
Laksmi : kabar aku baik…, sekarang ne aku dah sukses. Memang enak kerje same Pak Cik kau yang baik hati tu!
Gemala : kau dah balek kerumah Emak kau kah? Ape kate mak kau? Pasti die bangga same kau.
Laksmi : Gemala…Gemala.., tak sudi aku balek ke pondok buruk tu lagi, apelagi jumpe ma Emak!
Gemala : ape maksud kau tu?
Laksmi : Emak dulu melarang aku merantau, cobe die dulu kasih aku izin tuk merantau. Aku pasti dah jenguk die. Biar tau rase Emak..
Gemala : emak kau pasti kawatir same kau! Makanye die tak bolehi kau pergi.
Laksmi : sudah lah Gemala, aku tandak jumpe ma Emak..
Gemala : laksmi bagaimanepun juge, die tu Emak kau, tak sepatutnye kau bersikap macam tu.. pokoknye kau harus jenguk die.
Laksmi : tapi….
Gemala : (memotong kata-kata laksmi) taka de tapi-tapian, nanti sore aku antar kau ke rumah emak.
Laksmi : (menghela nafas) ye lah…
Gemala pun berhasil membujuk Laksmi agar mau menemui emaknya. Kemudian Gemala mengantarkan Laksmi menemui Emaknya.
Di dalam rumah
Emak : (duduk merenung) ya Allah , sudah lame Laksmi tak balek-balek, kayakmene kabar die tu?
Laksmi dan Gemala berjalan kerumah Emak, kemudian Laksmi berteriak didepan rumah.
Laksmi : Assalamu’alaikum….. Emak..! O Emak…! Laksmi balek…(berteriak)
Gemala : Laksmi!
“Air sungai beriak-riak
Tempat mencuci para kuli
Tak payah kau teriak-teriak,
Emak kau tu tak tuli….”.
Laksmi : diam je lah kau tu… aku tau ape nak ku buat!
Emak : (keluar dari dalam rumah) waalaikumsalam (terkejut melihat laksmi) Laksmi! Itu kah kau? Nak kau dah balek? (tersenyum bahagia, kemudian menghampiri Laksmi)
Laksmi : berhenti Mak! Jangan dekat-dekat!
Emak : (berhenti berjalan) ape maksud kau nak?
Laksmi : laksmi kesinin Cuma nak cakap ma Emak, kalau Laksmi sekarang dah sukses. Emak tak perlu memikirkan laksmi lagi.
Emak :nak….
Laksmi : ini terakhir kalinye, laksmi menginjakkan kaki di pondok ne lagi, laksmi tak sudi, negok Emak dan pondok ini lagi….
Gemala : (menyikut laksmi) ape kau cakap tu!
Laksmi : (tidak terlalu menghiraukan) diam je lah…
Emak : ei, Laksmi! Lancing kali kau cakap macam tu dihadapan emak kau sendiri!!
Laksmi : sudah lah mak, anggap saje Ladsmi ne bukan anak Emak dan Laksmi sudah anggap Emak bukan Emak Laksmi lagi.
Emak : jage mulut kau tu! Tak takut durhake kau same Emak kau sendiri ? (menunjuk Laksmi)
Laksmi : ngape Mak? Emak nak kutuk Laksmi?? Tak akan mempan kutukan Emak tu!! (kemudian berlalu meninggalkan Emak dan Gemala)
Gemala : (mengelus pundak Emak) sudahlah Mak, nanti biar Gemala yang bujuk Laksmi, tak usah diambil hati mak… Laksmi sedang emosi.

Gemala pun meninggalkan Emak yang menangis tersedu-sedu.
Sesampainya dirumah Gemala menasehati Laksmi gar mau meminte maaf kepade Emaknye.
Gemala : laksmi… ape kau cakap tadi tu? Ngape kau bersikap macam tu same Emak kau?
Laksmi : gemala! Itu semue salah Emak… dulu, Emak garang same aku, suke nyuruh-nyuruh, sakit hati aku dibuatnye…
Gemala : die tu mak kau, ape kau tak takut durhake?
Laksmi : sudah aku bilang tadi gemala! Kutukan Emak tak kan mempan same aku, buktinye sampai sekarang aku belum jadi batu.. aku juge belum mati..
Gemala : (menggeleng-gelengkan kepala) itu semue karena emak sayang same kau! Sampai hatikah kau berbuat cam tu ma emak… cobe ingat, die yang melahirkan kau, ketike kau masih kecil, die yang gendong kau, merawat kau.. emak nyuruh-nyuruk kau tu karena emak yakin kau bise. inikah balasan kau?
Laksmi terdiam, gemala diam, semuanya diam. Laksmi mencoba memahami kate-kate Gemala. Kemudian Gemala pergi meninggalkan Laksmi sendiri.
Keesokan harinye, pagi-pagi sekali Laksmi pergi kerumah Emaknya, ia bermaksud meminte maaf kepade emaknya.
Emak : (duduk-duduk di teras rumah sambil menjahit kain)
Laksmi : ( berkata lembut) Assalamualaikum Mak…
Emak : (acuh tak acuh) waalaikum salam.
Laksmi : mak, ini anakmu mak.
Emak : (memalingkan muka) bukannye melaii semalam kite tak de hubungan lagi… sejak kapan kau jadi anakku?
Laksmi : mak.. Laksmi mau nanye mak?
Emak : nak tanye ape? Bukankah kau dah pintar, dah sukses ngape nanye same emak kau yang bodoh ne.
Laksmi : mak…. Kenape semalam laksmi tak jadi batu mak? Emak tak kutuk laksmi ye? ( mendekati mak)
Emak : berhenti! Jangan dekat-dekat.
Laksmi : (berhenti berjalan) mak laksmi minte maaf! (berjalan lagi kemudian berlutut dihadapan emaknye) Laksmi tau emak masih sayang same Laksmi…!
Emak : (diam dan tetap memalingkan muke)
Laksmi : mak.. tengok Laksmi mak…!
Emak : ngape kau yakin kalau emak masih sayang same kau?
Laksmi : buktinye emak tak mengutuk Laksmi, itu tandenye emak masih sayang same laksmi.
Emak : itu je kah? Tak de gune mengutuk kau Laksmi.. nambah nambah cerite rakyat je…
Laksmi : sampai hati kah emak nengok anak sendiri menderite?
Emak : menderite kau kate? Bukannye kau dah kaye.
Laksmi : tapi, tanpe maaf dari emak, kekayaan tu tak de gune mak… ape yang mesti laksmi lakukan agar mak nak maafkan laksmi yang durhake ne?
Emak : (luluh, kemudian mengangkat bahu laksmi) Laksmi… emak sayang sama kau? Emak mane yang tega tak memaafkann anaknye ketike anak tu dah minte maaf?
Laksmi : laksmi janji mak, laksmi tak akan mengulanginye lagi, kite akan hidup bahagie mak…
Emak : kau masih maukan emak suruh-suruh.
Laksmi : pasti mak, laksmi rindu semua itu, (kemudian mengambil satu baskom air) izinkan laksmi membasuh kaki Emak (membasuh kaki emaknye dengan perlahan)
Emak : (menasehati Laksmi) laksmi… kasih sayang orang tue tu sangat besar, jike diibaratkan kasih sayang anak sepanjang galah, kasih sayang itu sepanjang mase…
“Encik mamat membelah bamboo
Bamboo berjalin rotan juge
Baiklah hormat kepade ibu
Supaye terjamin masuk surge” Ingat baik baik t uterus nak…
Laksmi : Encik mamat membelah bamboo
Bamboo berjalin rotan juge
Akan kuturuti nasehat ibu
Supaye diri tak durhake

Akhirnya emakpun memaafkan laksmi, dan mereka hidup bahagia bersama. Perlu diketahui, kalu kite sukses nanti jangan lupakan orang tua yang sudah berusaha dan mendo’akan kita agar kita bisa sukses. Sebab tanpa restu orang tua, kekayaan kita tu tak diridoi Allah dan tak ada artinye.

TAMAT…

by: mujawaroh annafi

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s